Hvordan planlægges en storyline?

Selvom en storyline er forholdsvis åben for deltagernes input, så er det vigtigt, at underviseren på forhånd har klart for sig, hvordan storylinen skal sættes i gang, og hvordan den afsluttes igen. Nøglespørgsmålene skal være formuleret for at sikre, at de faglige mål bliver nået undervejs. Hver episode skal være tænkt igennem, så alle nødvendige materialer er fremskaffet og de enkelte aktiviteter planlagt. Der findes et planlægningsskema, som guider underviseren igennem alle faser af et storylineforløb.

Flipover, ordkort og oplysningskort

En flipover eller en interaktiv tavle er uundværlig, når man arbejder med storyline, idet alle børnenes forslag skal skrives op. Dette for at vise accept af det enkelte barns forslag, at give kendskab til det skrevne sprog, at visualisere informationerne, som skal bruges i det videre arbejde med temaet.
Ordkortene anvendes som et led i fortællingens univers og som læse/skrive-støtte. Ordkort kan være små kartonstykker på 10x3cm. De skal bruges til at skrive ord fra flipoveren på. Ordene kan skrives af børnene selv eller af læreren. Ordkortene bruges, når børnene skriver sætninger, historier, til at sætte ved udstillede genstande eller til at lave oplysningskort med.
Oplysningskort er kort, der giver oplysninger om personerne, dyrene eller planterne i historien. F.eks. navn, fødselsdato, adresse, job, højde, vægt m.v. Disse laves også på karton.

Materialer og indretning af lokalet

Figurerne og lokaliteterne kan fremstilles på mange forskellige måder. Som kollage - enten bare ansigtet eller hele kroppen. Tredimensionelt i ler eller et andet materiale. Figurerne kan også laves i naturlig størrelse ved hjælp af tøj, der sys sammen og fyldes ud med avispapir, halm eller lignende.
Lad os kalde det mulighedernes klasse, for der skal være mulighed for at

  • være aktiv
  • konstruere
  • bruge fantasien
  • eksperimentere
  • udforske motorisk udvikling
  • være kreativ

Det er godt at have et stort udvalg af forskellige materialer til rådighed. Det styrker fantasien og giver næring til udvikling af sproget, motorikken, leg og læring. Det behøver ikke være dyre, indkøbte materialer. Alt kan bruges, men det vil altid være et hit med garn og gode stoffer, sølv, guld og glimmer, farver, maling, papir, karton, læder, filt, knapper, perler, kugler, sugerør, tændstikker, skotøjsæsker, mælkekartoner, limstifter, limpistoler, hæfteklammer, blomster, computere, Ipad, staffelier, instrumenter, vandbassin, akvarium, rullebræt, vippebræt, tunnel, bløde bolde, ketsjere, dartspil, stylter, bløde frisbee, spil, LEGO, bøger og udklædningstøj. Eleverne kan evt. også selv medbringe materialer, som kan indgå i legen. Der kan dårligt blive for meget at arbejde med.