Litteratur om storylinepædagogikken


 

Pædagogisk baggrundslitteratur om metoden

Bell, Steve & Harkness, Sallie (2006). Storyline- Promoting Language Across the Curriculum. Hertfordshire: United Kingdom Literacy Association (UKLA).
ISBN-13: 10 1 8976 38345

Bell, Steve, Harkness, Sallie & White, Graham (red.) (2007). Storyline. Past, Present &Future. University of Strathclyde, Glasgow, Scotland.
ISBN: 978-0-947649-16-6

Creswell, Jeff (1997). Creating Worlds, constructing Meaning. The Scottish Storyline Method. Heinemann, Portsmouth.
ISBN: 0435072447

Eik, Liv Torunn m.fl. (2007). Lekende læring og lærende lek i en endret skole. Pedlex, Oslo.
ISBN: 9788278414323

Falkenberg, Cecilie & Håkonsson, Erik (red.) (1998). Storyline-metoden : "den skotske metode" : undervisning på fantasiens vinger. Kroghs Forlag.
ISBN: 87-7469-766-8

Falkenberg, Cecilie & Håkonson, Erik (red.) (2000). Storylinebogen : En håndbog for undervisere. Kroghs Forlag.
ISBN: 87-7469-046-9

Jørgensen, Ingelise & Rasmussen, Anelise Birkvad (red.) (1998). Storylinepædagogikken. Nye veje til tværfaglighed og undervisningsdifferentiering. Gyldendal Undervisning.
ISBN: 87-00-20078-6

Letschert, Jos m.fl. (1992). Topic Work. A Storyline Approach. SLO Netherlands. Institute for Curriculum Development. Enschede, Netherlands.

Letschert, Jos m.fl. (red.) (2006). Beyond Storyline. Features, principles and pedagogical profundity. SLO Netherlands. Institute for Curriculum Development. Enschede, Netherlands.

Lundberg, Sven m.fl. (1998). Hvad gør vi med Storyline-metoden? : et udviklingsarbejde under Udviklingsprogrammer. Danmarks Lærerhøjskole. (Udviklingsprogrammer)
ISBN: 87-7701-617-3

Madsbjerg, Sigrid & Falkenberg, Cecilie (1996). Man ska' ku' læse : 10 kapitler om at lære at læse. VHS+BOG. Arentoft Film, for Undervisningsministeriets Mediesektion, distribution: Dansklærerforeningen.
ISBN: 87-7704-440-1

Rasmussen, Annette & Lund, Birthe (2005). Elevsamarbejde med IT og Storyline i folkeskolen. ITMF Projekt 363 – et integreret undervisningstilbud. Forskningsrapport. Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi, Aalborg Universitet.
ISBN: 87-91543-16-9

Stålsett, Unn m.fl. (red.) (2009). Veiledning i tilpasset opplæring : arbeidsmåter - fra oppskrift til refleksjon. Fagbokforlaget, Oslo.
ISBN: 978-82-450-0710-7

Sørensen, Dorthe Filtenborg & Lindegaard, Gyda (2005). Storyline-metoden i børnehaven. Dafolo.
ISBN: 87-7281-202-8

Tophøj, Ulf (1999). Bortførsel til rummet : et tværfagligt emnearbejde. Lego Dacta Learning (film der fortæller om konkret storylineforløb på Gordon Primary School, Glasgow).

Vos, Erik (1991). Steve Bell's Secret Notebook to Create Learning. SLO Netherlands. Institute for Curriculum Development. Enschede, Netherlands.

 


 

Storylineforløb til brug i undervisning

Bell, Steve & Falkenberg, Cecilie (2002). Lastvogne : et storylineforløb til mellemtrinnet. Kroghs Forlag.
ISBN: 87-624-0214-5
Målgruppe: 4. – 6. klasse

Birkvad, Anelise & Jørgensen, Ingelise (2006). I folkeeventyrenes land. Malling Beck. (Dansk i praksis).
ISBN: 87-7988-127-0
Målgruppe: 4. - 6. klasse

Christensen, Lisbeth Alnor & Christensen, Ole Haubo (2010). Storyline i matematik - Børnebyen. Hauboundervisning.
ISBN: 978-87-91513-84-8
Målgruppe: 2. - 6. klasse

Christensen, Lisbeth Alnor & Christensen, Ole Haubo (2002). På opdagelse i skolens arbejdsmiljø : undervisningsmiljøet under lup gennem storylineundervisning. Arbejdsmiljørådets Service Center.
ISBN: 87-90879-58-9
Målgruppe: 4. - 7. klasse

Christensen, Lisbeth Alnor & Christensen, Ole Haubo (2005). På opdagelse i Harry Potters univers : Harry Potters univers gennem storylineundervisning. Hauboundervisning.
ISBN: 978-87-91513-97-8
Målgruppe: 2. - 5. klasse

Christensen, Lisbeth Alnor & Christensen, Ole Haubo (2011). Danske dyr : faglig storylineundervisning 2.-6. klasse. Hauboundervisning.
ISBN: 978-87-92761-00-2
Målgruppe: 2. - 6. klasse

Enggaard Karsten & Falkenberg, Cecilie (2006). Café Det Gode Navn : et storylineforløb til matematik og dansk i 1.-4. klasse. Kroghs Forlag.
ISBN: 87-624-0622-1
Målgruppe: 1. – 4. klasse

Falkenberg, Cecilie & Madsbjerg, Sigrid (1996). Med venlig hilsen 3. Dansklærerforeningen.
ISBN: 87-7704-543-2
Målgruppe: 3. klasse

Falkenberg, Cecilie (2002). Troldene i Syvskoven : et storylineforløb til matematik og dansk i skolestarten. Kroghs Forlag.
ISBN: 87-624-0219-6
Målgruppe: indskoling

Fougt, Simon Skov (2002). Spor gennem Australien : et storylineforløb til mellemtrinnet. Kroghs Forlag. ISBN: 87-624-0215-3
Målgruppe: 5. – 6. klasse

Fuglsang, Nancy (2002). Tal med familien. Alinea. Serie: Matematiktak.
ISBN: 87-23-00279-4
Målgruppe: 6. – 10. klasse

Jacobsen, Hanne (2000). NATUR-ligvis. Fire storyline-forløb. Gyldendal Uddannelse.
ISBN: 87-00-33946-6
Målgruppe: indskoling

Jørgensen, Ingelise & Rasmussen, Annelise Birkvad (2002). Dyrehandlen : et storylineforløb til skolestarten. Kroghs Forlag.
ISBN: 87-624-0218-8
Målgruppe: 0. - 2. klasse

Mosegaard Finn W. m.fl. (2002). Bag den hemmelige dør : en storyline om Anne Frank : storyline-metoden fra 6. klasse : beskrivelse af et undervisningsforløb. Mosegaard U.V.(Værkstedsserien).
ISBN: 87-89463-26-9
Målgruppe: fra 6. klasse

Mosegaard, Finn W. (2004). Kæledyr : storyline-metoden for de yngste : beskrivelse af et undervisningsforløb. CD-ROM. Mosegaard U.V.
ISBN: 87-89463-37-4
Målgruppe: 0. – 6. klasse

Mosegaard, Finn W. (2005). CD-ROM. En storyline om Den grimme ælling : storyline-metoden fra 3. klasse : beskrivelse af et undervisningsforløb. Mosegaard U.V.
ISBN: 87-89463-39-0
Målgruppe: fra 2. klasse

Mosegaard, Finn W. (2007). Det er min bedstefar, der er julemanden : storyline-metoden 1.-5. klasse : beskrivelse af et undervisningsforløb. CD-ROM. Mosegaard U.V.
ISBN: 978-87-89463-42-1
Målgruppe: 1. - 5. klasse

Mosegaard, Finn W. (2007). Mennesker omkring mig : beskrivelse af et undervisningsforløb : storyline-metoden for de yngste og deres forældre. CD-ROM. Mosegaard U.V.
ISBN: 978-87-89463-41-4
Målgruppe: de mindste

Pedersen, Stine & Rod, Peter (2002). Brobygning til Handelskøbing : et storylineforløb til brobygning mellem folkeskolen og handelsskolen. Kroghs Forlag.
ISBN: 87-624-0216-1
Målgruppe: for 9. - 10. klasse og handelsskolen

 


 

Artikler vedrørende storylinepædagogikken

Bell, Steve (2002). Using storyline for language development. I: Nordisk tidsskrift for spesialpedagogikk. Årg. 80, nr. 2/3 (2002), s. 178 – 186.

Birkvad, Anelise (2007). Storylinepædagogik og litteraturlæsning. I: Pædagogisk Orientering, 2007, nr. 2, 38 - 41.

Birkvad, Anelise (2007). Er det nødvendigt med al den "klippe klistren"? I: Pædagogisk Orientering, 2007, nr. 2, S. 42 - 44.

Christensen, Ole Haubro (2007). Storyline i matematik og naturfagene. I: Pædagogisk Orientering. 2007, nr. 2, s. 20 - 23.

Falkenberg, Cecilie (2009). Liv i storyline? I: Liv i skolen. Årg. 11, nr. 3 (2009), s. 61 - 66.

Hoffmann, Eva (2003). Skab din egen patient. I: Sygeplejersken. Årg. 103, nr. 5 (2003), s. 18 – 21.

Kromann, Ann-Sophie Hedegaard (2013). Med storylinemetoden lærer børn at læse og skrive. I: Læsepædagogen. Årg. 61, nr. 2 (2013), s. 18 - 23.

Madsen, Henrik Møhring (2005). At tegne det ubeskrivelige : Interview med Steve Bell. I: Journalisten, 2005, nr. 1, s. 20 – 22.

Madsen, Regina m.fl. (2000). Krop og sundhed : storyline. I: Tidsskrift for idræt. Årg. 65, nr. 2 (2000), s. 52 – 54.

Møller, Anne Thousig (2009). Svinedrengen : storyline og læringsstile. I: Skolestart. Årg. 39, nr. 5 (2009), s. 28 – 30.

Nielsen, Vagn Oluf (2007). Gevinster, udfordringer og problemer i storyline-metoden. I: Pædagogisk Orientering, 2007, nr. 2, s. 4 - 11.

Rasmussen, Annelise Birkvad & Jørgensen, Ingelise (1995). Black label og gammel dansk : tværfaglig undervisning. I: Folkeskolen. Årg. 112, nr. 11 (1995), s. 46 - 47.

Schmidt, Jens Rahr (2007). Storylinemetoden i natur/teknik-undervisningen : hvad må man som lærer være bevidst om, når man vil kvalificere det faglige ved brug af storylinemetoden? I: Pædagogisk Orientering, 2007, nr. 2, s. 24 - 33.

Thorlak, Lone (2012). Storyline om Ole og koglefolket. I: Skolestart. Årg. 42, nr. 7 (2012), s. 15 - 17.

 


 

Ph.d.-afhandlinger vedrørende storylinepædagogikken som genstand for undervisning eller som redskab i forskning

Ahlqhist, Sharon (2011).The impact of the Storyline approach on the young language learner classroom: a case study in Sweden. Doctoral thesis, University of Leicester, se: http://www.storyline-scotland.com/wp-content/uploads/2012/05/Sharon_thesis1.pdf

Emo, Wendy (2010). Teachers who initiate curriculum innovations: Motivations and benefits. Doctoral thesis, University of York, se: http://www.storyline-scotland.com/wp-content/uploads/2012/05/emoconclusion.pdf.

Mark, Edith (2009). Restriktiv spisning i narrativ belysning : En fænomenologisk undersøgelse af børns oplevelser af spisning ved diabetes eller overvægt. Ph.d.-afhandling fra Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet, 2008. Aalborg Sygehus, Aalborg. Se: http://foksy.dk/index.php/se-boger/74-restriktiv-spisning-i-narrativ-beslysning. ISBN: 978-87-90880-21-7.

Mitchell-Barrett, Rhonda (2010) An analysis of the Storyline method in primary school; its theoretical underpinnings and its impact on pupils intrinsic motivation. Doctoral thesis, Durham University. Available at Durham E-Theses Online: http://etheses.dur.ac.uk/487/